top of page

Rebecca Svensson

Heltidarpost: Huvudansvarig för utbildningsfrågor 20/21

Nuvarande tjänst: Experienced Audio Analytics Engineer på Axis Communications AB

Upplever du att du utvecklades som person under din tid som heltidare? På vilket sätt?

Jag upplevde att jag utvecklades mycket inom både kommunikation och ledarskap under tiden som heltidare. Med kommunikation menar jag exempelvis hur man lägger fram åsikter under ett möte. Att man vågar ta plats i möten med folk som är både äldre, har mer erfarenhet och är framstående inom sitt yrke.

Inom ledarskap fick jag utvecklas mycket genom att driva olika projekt och att leda utbildningsutskottet. Att ta in olika åsikter, kompromissa och att tillsammans driva arbetet framåt.

Känner du att din erfarenhet som heltidare hjälpt dig när du sökt arbete/tjänst?

Jag har absolut nämnt mitt heltidarår som en merit när jag sökte jobb. Det kan nog även ha hjälpt en del under intervjuer att man under heltidaråret träffat och pratat med en drös olika människor.

Känner du att du har nytta av din erfarenhet som heltidare på din nuvarande tjänst? Isåfall, på vilket sätt?

Absolut! Det är mycket under heltidaråret som har hjälpt mig i arbetet. Exempelvis att kunna planera upp mitt arbete på ett bra sätt, att driva olika projekt och att handleda exjobbare. Sedan ska man inte glömma alla de kontakter man får som heltidare. Det är flera gamla heltidare på min arbetsplats som jag hejar på när man möts i korridoren, eller som inte tackar nej till att spela lite innebandy eller som gärna hjälper en om man kör fast i något problem där de är experter.

Rebecca.jpg

“Det är mycket under heltidaråret som har hjälpt mig i arbetet”

Katja Eftring

Heltidarpost: Utbildningsansvarig för interna frågor 19/20

Nuvarande tjänst: Miljökonsult, Ensucon

Upplever du att du utvecklades som person under din tid som heltidare? På vilket sätt?

Ja jag känner att jag utvecklades massor, dels rent ”kunskapsmässigt” kopplat till studiebevakning osv. Men jag känner framförallt att jag fick större självförtroende, särskilt när det kommer till att ta mig an nya situationer, att hålla i möten, fatta beslut och argumentera för en ståndpunkt och liknande. Det var också utvecklande att träffa och jobba med så mycket olika människor!

Känner du att din erfarenhet som heltidare hjälpt dig när du sökt arbete/tjänst?

Jag varit med om att den som intervjuat själv har varit studentaktiv och vetat vad det innebär och hur utvecklande det är. Men det är kanske mer ett plus i kanten än något avgörande 🙂

Känner du att du har nytta av din erfarenhet som heltidare på din nuvarande tjänst? Isåfall, på vilket sätt?

Jag har haft stor nytta av möteserfarenheten från heltidaråret. Jag upplever t.ex. att jag fick en känsla för hur man håller effektiva möten, rutin på att ta mötesanteckningar, har koll på hur man behöver förbereda sig för olika typer av möten, och lite mer lugn i att kunna ta saker på volley när det kommer upp saker spontant under ett möte etc. Även erfarenheten av att lägga upp sin egna tid och själv driva arbetet framåt är något som kommer igen i den typen av jobb jag har nu.

Katja.jpg

“Jag fick större självförtroende, särskilt när det kommer till att ta mig an nya situationer”

Emelie Zhu

Heltidarpost: Studiesocialt ansvarig 21/22

Nuvarande tjänst: Doktorand inom Fasta tillståndets fysik

Upplever du att du utvecklades som person under din tid som heltidare? På vilket sätt?

Definitivt! Jag blev mer självsäker i mig själv. Både i att tro på att jag klarar av nya, främmande situationer och att jag faktiskt har lärt mig saker under min studietid och mina tidigare engagemang som faktiskt är användbart i fler aspekter än att uppskatta hur mycket kaffe som behöver handlas in till ett studentkafé eller hur man planerar ett informativt och underhållande gyckel/ spex. 

Möjligheten att jobba med “de vuxna” på LTH & LU som jämlikar och inte bara “mina lärare” fick mig att inse att vi är alla mer lika än vad som upplevs i föreläsnings-/ tentamensmiljön, alla gör så gott de kan och att man aldrig slutar lära sig nya saker, inklusive de kunniga föreläsarna och forskarna man träffar om dagarna. Jag kunde testa att ta mer helhetsansvar i mer än bara mina studier och mitt socialliv i en miljö där alla lärde sig på jobbet och misstag inte skulle leda till konsekvenser för min karriär.

Känner du att din erfarenhet som heltidare hjälpt dig när du sökt arbete/tjänst?

Ja! Det självklara är alla projektledningserfarenheter utanför sina studier som man kan konkret visa upp. Från specifikt min post som Studiesocialt ansvarig fick jag också erfarenhet av att hålla utbildningar för hundratals personer, vilket ledde till mitt deltidsjobb som besöksguide på MAX IV och togs upp i intervjun till min doktorandtjänst där jag får undervisa i fysiklabbar osv. Undervisningen av LTH studenter i fysik vs inkludering/ jämlikhet skiljer självklart men att tala framför stora grupper människor är en merit som inte alla får möjligheten att få. 

Sen var mitt heltidarår i “utbildningsutskottet” på Teknologkåren en “gateway” till att jag testade att vara med i lärarrekryteringar på LTH, vilket gav mig den ovanliga erfarenheten av att vara på andra sidan av en arbetsintervju, specifikt av forskare och lärare på LTH. Så det hjälpte mig både i att förstå arbetsintervjuer men också universitetsvärlden som grenslar forskning och undervisning.

Känner du att du har nytta av din erfarenhet som heltidare på din nuvarande tjänst? Isåfall, på vilket sätt?

Den “torra” organisatoriska erfarenheten och förståelsen av hur ett universitet funkar från flera perspektiv är en självklar nytta i min doktorandtjänst. Men särskilt reflektionerna jag gjort under mitt heltidarår och förståelsen som jag utvecklat om mig själv när jag har hanterat olika nya situationer som dykt upp är det jag har mest helhetsnytta av. Saker som hur jag jobbar bäst på en arbetsplats, hur jag får ett liv att funka som helhet vid heltidsarbete, hur mycket festande jag orkar, vad jag gillar att jobba med, vad mina svagheter är och vilka andra styrkor andra ser i mig som jag hade och har svårt att se i migsjälv.

Något mer du vill tillägga?

Sök sök sök! Livet är långt men inte alla fantastiska möjligheter är såhär lättillgängliga. Det är sjukt kul och mitt liv är bättre på massa sätt tack vare mitt heltidarår!

Emelie.jpg

“Reflektionerna jag gjort under mitt heltidarår och förståelsen som jag utvecklat om mig själv [...] är det jag har mest helhetsnytta av”

bottom of page