Stort grattis till Johan Lundgren som mottagare av Teknologkårens pedagogiska pris 2023!

Johan Lundgren är postdoktor vid institutionen för elektro- och informationsteknik och tilldelas priset för sin lyhördhet, för sitt engagemang, för sin lärandefokuserade pedagogik och förmåga att väcka nyfikenhet bland studenter. Tack för alla nomineringar i år och tack till alla lärare som är engagerade och inspirerar studenter att lära sig mer!

Motivering till varför Johan tilldelas priset:

Johan tilldelas Teknologkåren pedagogiska pris för sin lyhördhet, för sitt engagemang, för sin lärandefokuserade pedagogik och förmåga att väcka nyfikenhet bland studenter. I kursen Elektromagnetisk fältteori har Johan förstått tidigare innehållsmässiga och praktiska svårigheter och det märks att hans enda mål är att faktiskt lära ut och utbilda studenter i ett ämne som han är passionerad av. Johan ger teoretiska koncept, sammanhang genom historiska perspektiv, ny teknik och praktiska demonstrationer och det ger kursen en röd tråd. Under kursen lyssnade Johan på studenternas utmaningar, anpassade kursen och prioriterade tid att gå igenom oklarheter vilket gjorde kursen bättre. Inlämningsuppgifterna i kursen har varit lärandefokuserade där värdefull feedback varit viktigare än betyg och det motiverar studenter att närvara vid övningar. Studenterna beskriver att kursen gått från att vara magiskt svårt till att det nu är kul att gå på föreläsningar. Det ska vara roligt att plugga. Tack Johan för att du inspirerar studenter till lärande!

English:

Johan is awarded the Teknologkåren pedagogical prize for his responsiveness, for his commitment, for his learning-focused pedagogy and ability to arouse curiosity among students. In the course Electromagnetic Field Theory, Johan has understood previous content and practical difficulties and it is noticeable that his only goal is to actually teach and educate students in a subject that he is passionate about. Johan provides theoretical concepts context through historical perspectives, new technologies and practical demonstrations and this gives the course a common thread. During the course, Johan listened to the students' challenges, adapted the course and prioritised time to go through ambiguities which made the course better. The assignments in the course have been learning-focused where valuable feedback has been more important than grades and that motivates students to attend exercises. The students describe that the course has gone from being magically difficult to being fun to attend lectures. It should be fun to study. Thank you Johan for inspiring students to learn!